• saišķu pīlārs

    saišķu pīlārs

    Pīlārs, bagātīgi profilēts balsts, kas no visām pusēm kā vienā saišķī dekorēts ar kolonnām, puskolonnām, ceturtdaļkolonnām, pilatriem.

  • sakrāls

    sakrāls

    Ar reliģisku kultu saistīts.

  • sakristeja

    sakristeja

    Telpa (piebūve) baznīcā, kur glabājas kulta piederumi. Ģērbkambaris.

  • sandriks

    sandriks

    Arhitektoniska detaļa virs logu vai durvju ailām dzegas fragmenta vai frontona veidā.

  • sangīna

    sangīna

    (no franču val. sanguine, no latīņu val. sanguis – asinis)
    Mīksts, sarkanbrūns zīmulis bez ārējā apvalka; arī zīmējums, kas zīmēts ar sangīna zīmuli. Izšķir dabisko (minerālu) un mākslīgo (no kaolīna un dzelzs oksīdiem)sangīnu.

  • sausā adata

    sausā adata

    (no angļu val. dry – point, no franču val. pointe – seche, no vācu val. Kaltnadel)
    Grafikas veids, kurā zīmējums tiek ieskrāpēts metāla plāksnē bez lakas un skābes izmantošanas. Tipogrāfijas krāsa “iestrēgst” starp skrāpējumiem.

  • scenogrāfija

    scenogrāfija

    Teātra izrādes u. c. skatuves uzveduma vizuālā tēla (dekorāciju, kostīmu, gaismas) veidošanas māksla.

  • sēpija

    sēpija

    (no grieķu val. sēpia – tinteszivs)
    Brūna krāsviela, ko iegūst no tinteszivs – jūras gliemja (sēpijas) tintes dziedzera; arī zīmējums, kas darināts ar šo krāsu. Sēpijai piemīt akvareļkrāsām raksturīgas īpašības. Gleznošanai izmanto arī mākslīgo sēpiju, kuru iegūst no organiskām vielām.

  • sfumato

    sfumato

    Glezniecībā: tēloto objektu aizplīvurošana, pakļaušana gaismēnas un atmosfēras videi.

  • sgrafito

    sgrafito

    Zīmējuma ieskrāpējums sienas apmetumā, atsedzot apakšējā slāņa krāsu.

  • sietspiedums

    sietspiedums

    Arī serigrāfija – grafikas tehnika. Smalka zīda, mākslīgas šķiedras vai cita materiāla sietam, kas uzstiepts uz rāmja, ar krāsu necaurlaidošu vielu noklāj vietas, kurām kompozīcijā jābūt bez seguma. Novelkot krāsu ar rakeli, izspiež krāsu caur nenosegtajiem laukumiem uz attēliem paredzētās plaknes.

  • sintēze

    sintēze

    Atsevišķu elementu, objektu saistīšana veselumā.

  • sižets

    sižets

    Mākslā: tēlojuma priekšmets vai notikums.

  • sīkplastika

    sīkplastika

    Tēlniecības veids – mazu figūru darināšana, kā arī attiecīgais mākslas darbs.

  • skarbais stils

    skarbais stils

    Stilistiska tendence padomju mākslā.

  • skrečbords

    skrečbords

    Zīmēšanas tehnika. Zīmējumu ar skalpeļveidīgiem instrumentiem ieskrāpē ar biezu krīta gruntslāni noklātā papīrā vai kartonā.

  • skulptūra

    skulptūra

    (no latīņu val. sculptura)
    Plastika, tēlniecība – tēlniecības darbs, kurā īstenība tiek atspoguļota trīsdimensiju tēlos.

  • slietenis

    slietenis

    Pirmatnējs mājoklis no konusa veidā saslietām kārtīm. Vēlāk – namiņš ēdiena gatavošanai vasarā.

  • smailloka arka

    smailloka arka

    Arka gotikas stilā – arkas izliektās sānu malas augstākajā punktā krustojas, veidojot smaili.

  • smilšakmens

    smilšakmens

    Drupiezis, kas izveidojies, sacementējoties smiltīm. Izšķir rupjgraudainus, vidēji graudainus un smalkgraudainus smilšakmeņus. Izmanto tēlniecībā

  • socārts

    socārts

    20. gs. 70. gadu sākumā Krievijā radies mākslas virziens, kurā ironiski kritiskā aspektā izmantoti PSRS sociālistiskas ideoloģijas simboli.

  • sociālistiskais reālisms

    sociālistiskais reālisms

    Oficiālās ideoloģijas noteikta mākslinieciskās daiļrades metode Padomju Savienībā 20. gs. 30. – 80. gados un Austrumeiropas sociālistiskajās valstīs pēc Otrā pasaules kara. Teorētiskie principi formulēti 1932. gadā.

  • spalvas zīmējums

    spalvas zīmējums

    Grafikas tehnika. Zīmē ar spalvu (zoss, niedres, metāla) un parasti izmantojot tušas atšķaidījumu.

  • stafāža

    stafāža

    Cilvēku vai dzīvnieku figūras ainavu glezniecībā.

  • statuete

    statuete

    (no franču val. statuette)
    Figūra tēlniecībā, kas ir daudz mazāka par cilvēka dabiskajiem izmēriem.

  • statuja

    statuja

    Cilvēka vai dzīvnieka attēlojums skulptūrā.

  • stājglezniecība

    stājglezniecība

    Brīvi pārvietojamas gleznas, kam atšķirībā no monumentālās glezniecības piemīt patstāvīgs raksturs.

  • stājgrafika

    stājgrafika

    Pretstatā grāmatu un žurnālu grafikai atsevišķa lapa ar patstāvīga mākslas darba nozīmi. Tie ir mākslas darbi jebkurā tehnikā, kuros grafiķis izsaka sevi, savas jūtas un pārdomas, savu pasaules redzējumu. Melnbaltās stājgrafikas papīra lapas ir grafiķa iecerētas un nereti tehniski ļoti sarežģīti tapušas kompozīcijas, kas domātas skatītāja uztverei un vērtējumam. Tas var būt gan zīmējums vai tušas mazgājums, gan arī gravīra

  • stēla

    stēla

    Akmens stabs vai vertikāla akmens plāksne ar uzrakstu vai cilni.

  • stikla pūtējs

    stikla pūtējs

    Speciālists, kas, pūšot šķidra stikla masā gaisu, veido stikla izstrādājumu.

  • stikls

    stikls

    Materiāls, ko iegūst, kausējot un ķīmiski apstrādājot kvarca smiltis.

  • stils

    stils

    Kāda laikmeta, mākslas virziena, mākslinieka daiļrades vai atsevišķa mākslas darba raksturīgo pazīmju kopums.

  • studija

    studija

    Priekšdarbs gleznai vai skulptūrai; mākslinieka mācību vai darba telpa.

  • stuks

    stuks

    Lēni cietējoša ģipša un kaļķa masa ar piedevām. Parasti izmanto iekštelpu dekoratīvās tēlniecības darbiem.

  • subkultūras

    subkultūras

    Atsevišķām sabiedrības grupām (dažāda vecuma, etniskās piederības, sociālā statusa pārstāvjiem) raksturīga dzīvesveida un interešu izpausmes kultūrā.

  • superreālisms

    superreālisms

    Arī fotoreālisms, hiperreālisms. 20. gs. otrās puses tēlotājas mākslas virziens, kura pārstāvji ar glezniecības vai tēlniecības līdzekļiem fotogrāfiski precīzi atveidoja vizuālo realitāti.

  • šamots

    šamots

    Izturīgs keramikas materiāls. Atkarībā no dedzinātā māla graudu lieluma, izmantojams dažādu priekšmetu veidošanai.

  • šūnakmens

    šūnakmens

    Viens no kaļķakmens paveidiem, kuru plaši izmanto tēlniecībā. Šūnakmens ir porains, samērā trausls materiāls.